Karma og Dharma

”Det er bedre at udføre ens foreskrevne opgaver, selvom det har nogle fejl i det, snarere end at udføre en andens pligt perfekt.” – Bhagavad Gita (kapitel 3, vers 35)

 ‘Hvad der går rundt, kommer rundt’ er et ordsprog, som mange mennesker sammenligner med forestillingen om karma. Hvad betyder karma egentlig i den indiske filosofi? Vidste du, at der er forskellige typer karma? Efter at have læst denne blog, vil du forstå forskellen mellem de typer karma, hvad Karma Yoga betyder i henhold til Bhagavad Gita, og hvordan dette er relevant i vores liv.

Hvad er karma?

Karma kan bogstaveligt talt oversættes som ‘handling’. Det henviser til den metafysiske lov, at enhver handling har en lige reaktion. Denne reaktion kan enten finde sted med det samme eller på et tidspunkt i fremtiden. Indisk filosofi er kendetegnet ved forestillingen om uendelighed, hvilket indebærer reinkarnation og genfødelse. Derfor fungerer disse karmiske reaktioner på tværs af levetider. Gode eller dydige handlinger vil have gode reaktioner, og dårlige eller onde handlinger vil have den modsatte effekt.

Forskellige typer Karma

Karma bestemmes af ophobningen af dydige og ondskabsfulde handlinger, der danner en kæde af årsag og virkning.

Swami Sivananda forklarede, at denne kæde ikke har nogen ende. Du kan tænke på et træ og dets frø: Et frø er en årsag til, at træet vokser, hvilket er virkningen. Træet producerer frø og bliver dermed årsagen igen. Årsagen findes i effekten, og effekten findes i årsagen. Det er uendeligt.

I denne uendelige kæde kan der skilles mellem tre slags karmaer : fortidskarma ( Sanchit Karma ), nuværende karma ( Prarabdha Karma ) og fremtidig karma ( Agami Karma ).

  • Tidligere karma består af al den akkumulerede karma fra fortiden. Det kan genkendes i en persons karakter, hans tendenser og evner, kapaciteter og ønsker. Du kan tænke på tidligere karma, der påvirker personen lige ved fødslen, hvor karma fra tidligere liv indtages i den nye livscyklus.
  • Nuværende karma er hvad der sker i den aktuelle livscyklus. Det kan ikke undgås eller ændres; handlinger fra fortiden kræver en lige og modsat reaktion på dette tidspunkt i kæden.
  • Fremtidig karma er virkningen af nuværende handlinger på den igangværende reaktionskæde. Denne del af karma kan ændres eller påvirkes af de valg, du træffer. Igen, om disse valg er dydige eller onde, afhænger af dharma.

Moral i Bhagavad Gita

Bhagavad Gita er en grundlæggende tekst i indisk filosofi, der beskriver slaget ved krigeren Arjuna og hans familie ved hjælp af den hinduistiske gud Krishna. Arjuna spørger Krishna om, hvorfor han skal kæmpe i slaget, hvorfor han skal kæmpe mod sine brødre og onkler. Hele diskursen om Bhagavad Gita, hvor Shri Krishna forklarer Arjuna, hvorfor han skal kæmpe, handler i det væsentlige om, hvad der er rigtigt og forkert med hensyn til karmisk pligt eller dharma.

Krishna guider ham gennem slaget og viser, at kampe er den rigtige handling, fordi Arjunas pligt som kriger er at kæmpe til gavn for et større samfund. Han skulle handle baseret på sin dharma i stedet for at blive ledet af sine følelsesmæssige bånd til familie. Handlingerne for hver person i samme situation kan være forskellige, afhængigt af deres dharma. At ikke handle i henhold til ens egen dharma er forkert og kaldes adharma.

Så hvad der defineres som god eller dårlig karma afhænger af din ‘dharma’.

Principperne for dharma

Dharma kan beskrives som ‘pligt’ eller ‘moral’. Du kan tænke på dharma som den magt, der opretholder orden og retfærdighed i samfundet. Hvad der er rigtigt eller forkert, godt eller dårligt, er ikke det samme for enhver person.

For hver person er deres dharma afhængig af fire principper:

  • Rita-dharma er forbundet med de større naturkræfter og universet. Hver periode i tid og rum har sin egen effekt i større skala.
  • Varna-dharma omfatter pligter på niveauet for samfund og samfund. Hver person har specifikke opgaver på dette niveau.
  • Ashrama-dharma henviser til ændringerne i pligter på tværs af levetiden. Hvad der er passende at gøre varierer efter alder.
  • Sva-dharma fungerer i den mindste skala, den indre verdens individ. Sva-dharma handler om handlinger og intentioner i egoet og sindet.

Alle disse fire forskellige principper for moral er forbundet med en persons karma. De opgaver, du skal udføre, er afhængige af tidligere handlinger, hvilket kræver en balanceringseffekt i dette liv.

Således har forskellige mennesker forskellige forpligtelser og pligter, bestemt af faktorer som deres alder, tidsperioden, deres sociale position og deres handlinger i fortiden. Alle har deres individuelle dharma, der bestemmer, hvilke handlinger der er rigtige eller forkerte i henhold til deres pligt.

Vores valg og pligter i livet

Som du kan se, indebærer karma ikke kun, hvad der sker med dig, som man populært har troet. Det fungerer på et mere subtilt niveau ved at bestemme de valg og pligter, du har i en bestemt situation. God fortidskarma skaber et større udvalg af muligheder at vælge imellem end dårligt tidligere karma. Nuværende karma bestemmer tidspunktet for at træffe disse valg. Fremtidig karma påvirkes af de valg, du træffer.

Ideen om, at du har muligheder at vælge imellem, indebærer, at du er ansvarlig for dine handlinger, og hvordan de påvirker din karma. Det gør dig ansvarlig og giver dig også mulighed for at ændre i en positiv retning. Du er ansvarlig for dit eget velbefindende og lidelse, for din egen nuværende og fremtidige tilstand. Hvis du træffer de rigtige valg, bærer den en frugt før eller senere.

Hvad er det rigtige valg, der undertiden kan være svært at diskriminere? Princippet om tilknytning kan være nyttigt her. Vedhæftning kommer fra egoet, der omfatter de ting, som du kan lide eller ikke kan lide. Selvom du måske kan lide at udføre dine pligter, handler du ikke i overensstemmelse hermed, fordi du kan lide det.

Et eksempel på dette kan være en forpligtelse til et frivilligt job. Du gør en indsats for at gøre dit job godt, selvom du måske ikke kan lide alle opgaver. Men i sidste ende dedikerer du din tid og energi til noget større end dig selv. Dette er grunden til, at karma yoga undertiden benævnes ‘uselvisk service’; pligter, der hjælper dig med at blive fri for egoet.

Befrielse fra den uendelige cyklus

Karma arbejder på tværs af levetider. Det resulterer i en uendelig cyklus af fødsel og genfødsel, hvor konsekvenserne af handlinger i tidligere liv kommer tilbage i nuet. Disse tidligere levende konsekvenser kaldes samsara .

I følge yogisk filosofi kan du blive befriet fra denne cyklus. Befrielse eller moksha er faktisk det ultimative mål for yoga. Gennem yoga, specielt Yamas & Niyamas (moralske koder og overholdelser) såvel som meditation, kan du balancere din karmiske konto og blive fri for cirklen mellem liv og død.

Du kan ikke vælge karmaen, som du bærer med dig fra tidligere levetider eller fra tidligere i dette liv. Men du kan vælge dine handlinger i nutiden og fremtiden.

Konklusion

Afslutningsvis henviser karma til en uendelig kæde af handlinger og reaktioner. Hvilke handlinger der er rigtige er forkerte afhænger af din dharma, dine pligter i livet. Dine pligter såvel som dine valg bestemmes af tidligere karma, og de kommer uundgåeligt tilbage i nuet.

Men du kan påvirke din fremtidige karma ved at tage dydige valg nu! Dydige valg er dem, der hjælper dig med at udføre dine pligter bedst uden inddragelse af dit ego eller tilknytning. Når al karma er afbalanceret, finder befrielse sted; du er fri fra cyklus af fødsel og genfødsel.

Dette er en ompost. For den originale artikel skal du besøge: https://blog.sivanaspirit.com/sp-gn-karma-dharma-doing-it-right/

Om forfatteren

Ram JainRam er grundlægger af Arhanta Yoga Ashrams i Indien og Holland. Han blev født i New Delhi, Indien, i en traditionel og åndelig familie, og hans yoga- og vediske filosofiuddannelse startede i en alder af otte år som en del af hans grundskoleuddannelse

I løbet af de sidste 10 år er Arhanta Yoga Ashrams blevet berømt internationalt for deres professionelle yogalæreruddannelse i Indien og Europa og har op til at præsentere uddannet over 4000 yogalærere fra hele verden.

[thrive_leads id='430486']

Om forfatteren

Jeg er født ind i en jain-familie, hvor yoga har været en del af livsstilen i fem generationer, og min formelle yogarejse begyndte, da jeg var otte år gammel, på en vedisk skole i Indien. Der fik jeg et solidt fundament i gamle skrifter, herunder Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavad Gita og Yoga Sutras (for at nævne nogle få).

I 2009 grundlagde jeg Arhanta Yoga Ashrams. Jeg ser yoga som en måde at mestre de fem sanser på, så jeg navngav vores ashrams 'Arhanta Yoga', yogaen til at mestre de fem sanser!

I 2017 grundlagde jeg også Arhanta Yoga Online Academy, så folk, der ikke kan besøge vores ashrams, kan følge vores kurser på afstand.

Hos Arhanta underviser vi ikke bare i yoga.Vi lærer dig, hvordan du når dit potentiale, uddyber din viden, opbygger din selvtillid og tager ansvar for dit liv.